Nader tot Reve: Levensarchief Naar de homepage van Nader tot Reve
tak
Katten (1)
Zijn hele leven heeft Gerard Reve poezen en katten gehad, met enige regelmaat heeft hij op foto's katten op schoot of in zijn armen en ook duiken de beesten hier en daar in zijn werk op. De meeste lezers zullen bijvoorbeeld wel de passages uit Op Weg naar het Einde (1963) kennen waarin Reve, teruggekeerd van een feest in Oofi haar landhuis, na een ijskoude reis op de brommer thuiskomt:
"Binnen heerst de stilte die bezielt, net wat ik zeg. Ik zou me, nu de oliehaard op volle kracht brandt, en Denise en Justine zich, hun armpjes om elkaars hals geslagen, vlak voor het kachelruitje op de vloer hebben neergevlijd, zo niet gelukkig, dan althans toch, tot op zekere hoogte, voldaan moeten voelen." (p. 65-66)
Justine
Gerard Reve met Justine (zomer 1968)
En: "Als Justine echter in al haar schoonheid van acht maanden oud, driekwart Siamees huisdier, luid roepend, op mijn knie is komen zitten, geloof ik weer gedeeltelijk in het leven, in ieder geval in God, want dit voortreffelijk dier moet door een Oneindige Geest ontworpen zijn." (p. 68-69)
Maar wist u ook dat Gerard Reve in 1958 in het weekblad Vrij Nederland een artikel heeft geschreven onder de titel 'Bent u wel goed voor poes?' Reve uit in het stuk zijn afschuw over de vele mooi-weer kattenhouders die, zodra poes even lastig wordt het beest de deur uit doen ("Onze cultuur (..) veracht het dier, en daartegen oproeien is niet makkelijk."). In de rest van het stuk komt hij met allerlei wenken en tips over verzorging, voeding en omgang.
poserend met Kous
Gerard Reve met Kous (Oudezijds Achterburgwal 1962)
Aan te raden voor alle katten-liefhebbers, mooi weer of niet, en na te lezen in de verzamelbundel Schoon Schip (1984). Niet altijd even makkelijk toe te passen overigens: de tip uw kat iedere dag gekookte groente, gemengd met brood en vlees voor te zetten werd door mijn drie katers met hoongelach afgeserveerd.
Foto: beide foto's zijn afkomstig uit Albvm Gerard Reve (1983). De foto uit 1962 is van Ronald Sweering, de foto uit 1968 komt uit de collectie Anefo (Tegenwoordig: Nationaal Archief).